Xiaomi HIMO Z20 – városi e-bringa teszt

Ilyen, ha a Xiaomi elektromos kerékpárhoz adja a nevét.

himo-z20-teszt-15.jpg


 

Bevezető

 

Ez az év nálam a mikromobilitás jegyében telt. Tavaly a robotporszívókat tolták a forgalmazók, idén mindenki kerékpárt rollert, sőt gördeszkát akart teszteltetni. Megjegyzem nem bánom, kimondottan élvezem ezeket a teszteket. Szerettem a HIMO Z20 tesztet is, bár nem volt felhőtlen az élmény, de viharfelhőkről azért nem beszélhetünk.

himo-z20-teszt-4.jpg

Még mielőtt a tesztbe belevágnánk annyit érdemes tudni, hogy a HIMO a Xiaomihoz lazán kötődő gyártó, így előzetesen elég vérmes elvárásaim voltak a Z20-szal kapcsolatban. Hiszen Xiaomi, ennek hibátlannak kell lenni. Nos, mint bringa lényegében az is volt, de azért akadt 1-2 érdekes részlet.

Vágjunk is bele az írásba (olvasásba), szokás szerint kicsomagolás, összeszerelés, utána a papírforma majd a végén a saját tapasztalatok a sorrend.


 

Kicsomagolás, összeszerelés

 

A HIMO Z20 az átlagosnál kisebb, és az utóbbi időkben nálam járt kerékpároknál könnyebb csomagban érkezett. A könnyebbet persze úgy értsétek, hogy nem a csomagolás, hanem benne a kerékpár volt könnyebb.

himo-z20-teszt-1.jpg

De nem csak a méret és a tömeg okán ért meglepetés, hiszen a Z20 volt az a bicikli, amin a legkevesebbet kellett szerelni. Lényegében minden a helyén volt. Nekünk csak a pedált és a sárvédőt kell felcsavaroznunk, más nincs. Mondjuk érdekes, hogy a pedálhoz találtam szerszámot a csomagban, de a sárvédőhöz nem, szóval villáskulcs nem fog ártani.

Igazából a legtöbb időt nem is a szerelés viszi el, hanem az, hogy a védelem miatt felragasztott csomagolóanyagokat eltávolítsuk. Ehhez nem kell szerszám, de egy ollót nem árt kikészíteni, mielőtt belevágunk.

himo-z20-teszt-2.jpg

A neten utána olvasva elég sokan panaszkodtak, hogy szállítás közben sérült a fényezés, ami valószínűleg a csomagolás tökéletlenségét mutatja. Nekem szerencsém volt, nem találtam hibát az első, de még a második szemrevételezés után sem.

Szóval a lényeg. A szerelés kapcsán még a megszokottnál is jóval kevesebb műszaki vénára lesz szükség, lényegében semmi dolgunk, csak a pedál és a sárvédők, aztán fel is pattanhatunk az új kerékpárunkra!

himo-z20-teszt-3.jpg

Természetesen az első út előtt a szokásos ellenőrzés nem maradhat el. Fékek, váltó, gumik és egyebek működésének ellenőrzése akár életet is menthet!


 

Papírforma

 

A méretet tekintve a HIMO Z20 egy átlagos, vagy az átlagnál kicsit kisebb 20 colos kerekekkel szerelt városi kerékpár. Két színben rendelhető, szürkében és fehérbe, nálam a szürke tartózkodik éppen, nekem ez jön be jobban.

himo-z20-teszt-18.jpg

Az elektromos rendszerben semmi extra, a képességek terén ez is átlagos. Az akkumulátor 10 Ah kapacitású és 36 voltos. A motor a hátsó kerékben található, a gyári adat szerint 250 wattos, a maximális fordulata 326 percenként. Az akkumulátor teljes töltése nulláról 5 órát vesz igénybe.

A kerékpár elektromos rásegítése 25 Km/órás sebességig működik.

A HIMO Z20 tehát az átlagnál valamivel kisebb. A pontos méretek kihajtott állapotban 1470 x 550 x 1090 milliméter, míg összecsukva 860 x 740 x 400 milliméter. Ami nagyon lényeges, hogy a tömege a konkurenciánál általában megszokott 27-28 kiló helyett mindössze 21,6 kilogramm. Ennek a későbbiekben még lesz jelentősége, de erről majd a tapasztalatoknál.

himo-z20-teszt-21.jpg

A kerékpár kapott felfröccsenő víz elleni védelmet, egészen pontosan IPX7 besorolással rendelkezik.

Érdekes módon a leküzdhető maximális emelkedő szögét nem adja meg a gyártó, de legalább az egy töltéssel megtehető hatótávról kapunk adatot. Eszerint pedálos rásegítéssel 80 kilométer tehető meg egy töltéssel. A maximális terhelhetőség 100 kilogramm.

himo-z20-teszt-20.jpg

Ahogy az adatokból kitűnik, túl sok érdekességre nem számíthatunk. Talán csak annyit érdemes itt megemlíteni, hogy a HIMO az EU-ban már a CE minősítéssel ellátott kerékpárt árulja, amin nincs gázkar. A gázkarral ugyanis ez már nem kerékpár, hanem segédmotoros kerékpár lenne, amire teljesen más szabályok vonatkoznak.


 

Tapasztalatok

.

Külső

A HIMO Z20 szemnek tetsző alkotás. Már a dobozból kiemelve érzed a különbséget egy kisebb gyártó termékéhez képest. A váz egyedi, ezt más gyártónál nem fogod megtalálni. A kábelek sok helyen el vannak rejtve, ránézésre sokkal magasabb ársávba is be lehetne a Z20-at tenni, nem lógna ki a komolyabb bringák közül sem.

Nagyon tetszik (bár sok gyakorlati haszna nincs), hogy a gyártó kétféle sárvédő szettet is betett a dobozba. A kisebb gyártóknál általában egyáltalán nincs ilyen tartozék (jó pénzért megvehetjük utólag), itt viszont kétfajta is van. Az egyik a konzervatív fém-, a másik egy sportosabb, terepkerékpárokhoz illó műanyag megoldás. Mind a kettő minőségi darab.

himo-z20-teszt-5.jpg

A Z20 tehát 20 colos, a gyári gumikról rögtön látszik, hogy városba, nem pedig terepre szánták. Ennek az egyik hátulütője, hogy nincs csillapítás se elől, se hátul, ami manapság cseppet furcsa. Persze rendes bringaúton vagy jóminőségű aszfalton ennek nincs különösebb hátránya, városban pedig jó eséllyel leginkább ilyeneken haladunk.

Az összeszerelés hibátlan, a hegesztések is szépek többnyire. Nem mondom, hogy nem láttam szebbet, de nincs összetaknyolva, ez a lényeg. A fényezés nekem bejön, de ha neked nem tetszik még mindig veheted a fehéret.

himo-z20-teszt-11.jpg

Van első és hátsó lámpánk. Az első nem szokatlan, az minden gyártónál lenni szokott, a hátsó viszont általában nem alapfelszereltség. Ennek okát nem értem, mert a Z20 esetén is látszik, hogy nem kell ide semmi extra, egy használható elemes hátsólámpa manapság már filléres tétel. A Z20-nál tehát, a sárvédő mellett ezen sem akart a gyártó spórolni.

Két dolgot kell még említenem. Az egyik egy igazi érdekesség, az üléscsőbe rejtett pumpa, a másik maga az ülés.

Nos, a tesztekben ezt a pumpát, mint szenzációt igyekeznek bemutatni. Elismerem, nem baj az, ha mindig van nálunk egy pumpa, jól jöhet. Azonban ezzel a pumpával nekem több bajom is akad.

himo-z20-teszt-6.jpg

Az első, hogy ha nagyon leengedem az ülést, akkor a pumpa alul kilóg, és ha összehajtom a kerékpárt, akkor a pumpa műanyag végére tudom csak letámasztani. Ez az álmoskönyv szerint sem jelent semmi jót. A másik, hogy a pumpáláshoz ki kell húzni a nyeregcsövet. Nem is akarom tudni, hogy a negyedik-ötödik használat után mennyire lesz karcos a cső.

Szóval a lényeg, vészhelyzetben nem rossz, hogy ott egy pumpa a csőben, de azért ez messze nem az a szédületes innováció, ahogy egyes cikkekben erről olvasni lehet.

A második az ülés. Rövidebb távon nem tűnt fel, hogy kényelmetlen lenne, de nagyobb távolságot letekerve bizony nem esett már jól a hátsómnak. Megjegyzem, az idén nálam járt, a Z20 árának a duplájába kerülő 1000 wattos bringa sem volt ilyen szempontból tökéletes, és nem túlzás azt állítani, hogy szinte minden esetben, minden gyártónál érdemes az ülést egy puhább, kényelmesebb, zselésre cserélni. Hiába Xiaomi, itt is ez a helyzet.

himo-z20-teszt-7.jpg

Ehhez a fejezethez tartozik, hogy nagyon hiányzik a kerékpárról egy kitámasztó. Nem arra gondolok, amit kihajtasz, ha leparkolod, hanem arra, ami alul, a pedálok alatt szokott lenni, és amin megáll a kerékpár összecsukott állapotban. Mint fent írtam, a Z20 a pumpán támaszkodik, vagy ha nem azon, akkor az első lánckeréken. Nem túl szerencsés.

Ugyancsak hiányzik egy fogó vagy fül vagy nevethetjük bárhogy, szóval egy olyan alkalmatosság, aminél fogva a kerékpár kinyitott vagy összecsukott állapotban felemelhető. Lehet persze emelni most is, benyúlhatunk a váz alá, de nem túl kényelmes a dolog.

Ide kell beszúrnom, amit fent említettem, vagyis a Z20 tömegét, ami nincs 22 kiló. A fül, aminél fogva vihetjük hiányzik ugyan, de a relatív kis tömeg azért valamelyest ellentételezi a hiány miatti bánatomat. Nem mondom, egy vonatra (ha nem alacsony padlós) nem szívesen cibálnám fel, de arrébb rakni, beemelni az autó csomagterébe így sem egy mission imposible.

A külső kapcsán tehát röviden a következő a lényeg: A váz szép, formás, szemnek is tetsző darab. Az összeszerelés tökéletes, és nagyon tetszik, hogy a kábelkorbácsok jó része rejtve van. Pozitívum a két sárvédőszett és a hátsó lámpa megléte. Eddig engem meggyőzött a Xiaomi minőség!

Felszereltség

Még az első elektromos kerékpártesztemnél szedte le rólam a keresztvizet egy olvasó, hogy miért vagyok annyira oda a Shimano váltóért, amikor az a legócskább Tourney típus. Nos, a HIMO Z20-on is ez van, mégpedig egy hatsebességes verzió (egészen pontosan a hátsó lánckerék áll hat tagból, nem a Tourney váltó hatsebességes).

himo-z20-teszt-12.jpg

Ahogy eddig minden nálam járt, és a Shimano Tourney váltóval szerelt bingánál, úgy a Z20 esetén is kijelenthetem, hogy ez a váltó tökéltes. Egyes esetekben előfordult ugyan, hogy utána kellett kicsit állítani a beüzemelés végén, de ha ez megvolt, akkor tényleg hibátlanul teszi a dolgát. Pontos, csendes, nem vált a két lánckerék közé, nem kattog, nem ropog.

himo-z20-teszt-9.jpg

A fékek természetesen tárcsafékek és meglepően harapósak. Maga a munkahenger nem egy túl márkás darab, de mégis, sokkal jobbnak tűnik a fékhatás, mint a feltörekvő márkák kerékpárjain. Ennek az okát nem igazán értem, lehet, hogy a tárcsák jobbak. A lényeg, hogy a fék kifogástalan.

himo-z20-teszt-13.jpg

A lámpákról túl sokat nem tudok írni, az első lámpa megfelelő, de semmi extra, szinte bármelyik random kerékpárlámpa tudja azt, amit ez. A lényeg, hogy használható.

Ahogy fent is írtam, kicsit fura a lengéscsillapítás teljes hiánya. Árnyaljuk a képet! Egyrészről régebben egyetlen kerékpáron sem volt lengéscsillapítás, és nem volt ebben semmi szörnyű, azért találták ki a tömlős gumikat, hogy elnyelje az ütéseket, rezgéseket.

himo-z20-teszt-17.jpg

Másrészről, mint ennek a kerékpárnak a tesztje közben is kiderült, semmi szükség a lengéscsillapításra, ha az út megfelelő minőségű. Nyilván a szétfagyott, töredezett, kátyús úton sokkal jobb, ha van lengéscsillapítónk.

Szóval összességében akkor járunk jól, ha végig gondoljuk, milyen környezetben szeretnénk használni a Z20-at, és ennek megfelelően döntünk a megvásárlása kapcsán.

himo-z20-teszt-19.jpg

Utazási tapasztalatok

Mindenkit ez érdekel, milyen a HIMO Z20-szal kerékpározni. Nos, röviden jó. A 250 wattos motor nem egy erőgép, de ha az úton nincsenek közepesnél nagyobb emelkedők szépen viszi a bringát, ha forgatjuk a pedált. Igazán érezhető erőt akkor kell csak nekünk is hozzáadni a haladáshoz, ha emelkedőhöz érünk. Ilyenkor a motor segítsége elég lesz ahhoz, hogy ne szakadjunk meg, vagy keményebb emelkedő esetén feltekerünk (igaz már nem könnyedén) olyan helyekre is, ahol egy rásegítés nélküli bringával nem is próbálkoznánk.

himo-z20-teszt-8.jpg

A hatsebességes váltó legnagyobb sebességbe kapcsolva sem teszi lehetővé, hogy az elektromos rásegítéssel elérhető 25 kilométer per órás sebességnél gyorsabban haladjunk. Túl gyorsan kéne tekerni a pedált, nem kényelmes. Reálisan a 27-28 Km/óra még elérhető. Amúgy, a váltónak itt is pontosan az a szerepe, mint egy motor nélküli kerékpárnál, az, hogy emelkedőnél vissza tudjunk váltani.

A hatótávról is érdemes szólni! A megadott 80 kilométeres (pedálos rásegítéssel) hatótáv, ahogy azt megszokhattuk itt sem igaz. Először is nem szabadna 70 kilónál többnek lennünk, mert a mérést ilyen testtömeggel végzik. Másrészről a hatótávot próbapadon mérik, nincs emelkedő, lejtő, nincs szembeszél vagy hátszél, nincs piroslámpa, nem kell fékezni, megállni elindulni. Szóval a gyári adat csak egy szám egy papíron vagy egy PDF-ben.

himo-z20-teszt-10.jpg

Szerencsére itt is bejön, ami általában szokott, vagyis az, hogy felezzük el a gyár által megadott hatótávot, vonjunk le belőle egy kicsit, és ez lesz a valóság. Vagyis a HIMO Z20 esetén (tereptől és testtömegtől függően) 25-35 kilométer. A gyakorlatban, legalábbis nálam ez volt az elérhető hatótáv, sőt, inkább a 25 kilométer, mert a testsúlyom pontosan a bringához megadott maximum terhelherőséggel egyenlő. Ez a hatótáv azt jelenti, hogy még budapesti viszonylatban is majdnem átszelhető a város egy töltéssel, vidéki városokban pedig átmehetünk a városon akár kétszer is oda és vissza.

A hatótáv, szokás szerint kevesebb, mint amit a gyártó mond, de városi felhasználásra bőven jó így is.

Amúgy a Z20 a megszokott pedálszenzoros megoldás, ami azt jelenti, hogy ha megmozdítjuk a pedált bekapcsol a motor, ha nem tekerünk, akkor leáll. A motor nyomatéka a lábunk által bevitt nyomaték függvényében nem változik, vagy van rásegítés vagy nincs.

himo-z20-teszt-16.jpg

Összességében milyen a Z20-at használni? Kimondottan jó! Legalábbis akkor jó, ha nem őrültködni, az autók között szlalomozni vagy földúton csapatni szeretnénk, mert ezekre a célokra nem lesz megfelelő. Viszont városba, munkába járni kényelmesen, biztonságosan abszolút jó!


 

Összegzés

 

Már megint az ötödik oldalt gépelem (wordben 11-es betűmérettel), szóval lassan ideje lesz lezárni a cikket. Meg is próbálkozom vele.

A HIMO Z20 egy nagyon jó elektromos kerékpár, átlagosnál jobb összeszerelési minőséggel, az átlagosnál (szerintem) sokkal szebb vázformával, remek fékekkel, és sík terepen élhető teljesítményű motorral.

Akkor vedd meg, ha szeretnél egy megbízható gyártótól származó bringát, ami kicsit ugyan drágább, mint a noname társai, de ezért cserébe ad is egy kis pluszt. Akkor vedd meg, ha nem akarsz vele hegyet mászni, mert arra alkalmatlan. Akkor vedd meg, ha tudod, hogy az utad nagyrészeben jóminőségű úton fog haladni.

himo-z20-teszt-14.jpg

Ha figyelembe veszed a fent leírtakat és nem támasztasz túlzó elvárásokat, akkor szeretni fogod a HIMO Z20-at. Mint a fentiekből kiderült, vannak apróbb momentumok, amikbe bele lehet kötni, de összességében az a helyzet, hogy ez egy kimondottan jó, és szerethető bicikli!

Ha szeretnéd megvásárolni, akkor a Geekbuying áruházából, EU raktárból veheted meg. Az ára a NNNHIMO20HU kuponkóddal most 372 000 forint helyett 356 000 forint, a szállítás ingyenes. Természetesen nem kell vámoltatni (EU raktár), az áfát pedig a vételár tartalmazza. Vásárlás az alábbi hivatkozásra kattintva:

HIMO Z20 európai verzió

.

.

.

.

.

A cikk kereskedelmi üzenetet tartalmaz

Kommentek

A bejegyzés trackback címe:

https://kiprobaltuk.blog.hu/api/trackback/id/tr9217910567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása