Őrült nagyot szól! - Ultimea Nova S50 Dolby Atmos Soundbar teszt

Amióta eltűnt a kínálatból a BlitzWolf mélynyomós soundbarja azóta vadászok újabb használható darabra. Persze olyanra, ami megfizethető, meg persze olyanra, amihez van mélynyomó is.

ultimea-nova-s50-cover.jpg


Hallgasd meg a soundbart működés közben, ha tetszett a videó, akkor kérlek iratkozz fel csatornámra!


 

A Banggoodon megjelent egy új márka, az Ultimea, és nekik nem kevesebb, mint 7 soundbarjuk van. Ezek közül négyhez mélynyomó is van, és még a legdrágábbak (2 fajta) ára is egészen barátságos, hiszen 130 dollár alatt mérik őket. Megkérdeztem a Banggoodos kapcsolattartómat, hogy nincs-e kedve küldeni egyet. Nem volt. Azután eltelt három hét, és rám írt, hogy nincs-e kedvem kipróbálni az egyiket, a Tapio V nevűt. Igen ám, de én akkor már bedurciztam, és nemet mondtam.

ultimea-nova-s50-21.jpg

Na jó, nem vagyok túl sértődős, nem ezért mondtam nemet, hanem azért mert előítéletes vagyok. Egyszer régen járt nálam egy hasonló elrendezésű soundbar, és annyira rossz volt, hogy rágondolni sem nagyon akarok. A Tapio V biztos nem az, de engem mégis jobban vonzott egy picit drágább, de sokkal érdekesebbnek tűnő darab, a Nova S50!

A Nova S50 egy 2.1-es rendszer, vagyis van egy központi egység, amit a TV alá kell tenni és van egy mélynyomó, amit meg tehetünk akárhova a szobában, már amíg a kábel elér. A gyártói képeken a központi egység elég becsapós, mert olyan jó nagynak tűnik, de alaposan átrágva a specifikációt kiderül, hogy tök apró. De nagyon. Nagyon nagyon! Többek között ezért is lettem rá kíváncsi, mert elképzelésem sem volt, hogy egy ilyen pici szettből hogy jön ki az a tudás, amit ígér a gyártó.

ultimea-nova-s50-20.jpg

Megjegyzem egy dolgot sehol nem írnak le, a wattot. Vagyis, hogy hány wattos a teljes csomag (a mélynyomó 40 watt magában). Erről sűrű nagy kuss van, mindenféle adatot kapunk hangnyomásról meg ilyenekről, de a teljesítményről semmi. Most mondjam azt, hogy gyanús? Hát ez bizony az, elég gyanús, de engem nem lehet ennyi kis marhasággal eltántorítani a tervemtől, ráizgultam, ki akartam próbálni!

No, akkor lássuk mi az, ami miatt olyan izgalmasnak éreztem ezt a cuccot!

Első tehát a méret, hiszen mindösszesen csak 40 x 3,8 x 7,6 centi a soundbar mérete. Vagyis egy apró kis doboz az egész, amiben két aktív hangszórót pakoltak, méretre nem is túl nagyot. Vajon hogy hogy jön ebből ki elegendő hang?

ultimea-nova-s50-2.jpg

A mélynyomó sem egy óriás, 27 x 11,5 x 27 centi a teljes mérete. A hangszórókra adtak pontos méretet, a soundbarban 2 darab 1,2” x 3,8” colos driver dolgozik, ebből is látszik, hogy lapos és hosszúkás sugárzókról van szó. A mélynyomóban egy 5,25 colos sugárzót raktak, ami azért elég rendes méret. Lényeges még, hogy a mélynyomó elején reflexnyílás is van, ami felénk, vagyis a szoba felé néz.

ultimea-nova-s50-3.jpg

További technikai adatok úgy néznek ki, hogy a maximális hangnyomás >103 dB, a jel-zaj arány >87 dB, torzítás 1 százalék alatt, frekvenciatartomány 48 Hz-18 Khz. Ez utóbbi adatból már sejthető, hogy nem egy Hi-Fi cuccról beszélünk, vagyis már az adattáblát böngészve is kiderül, hogy zenére valszeg nem a legjobb választás a szett.

Mi van még?

Kapunk előre programozva három EQ módot, ezek a zene, a játék és a mozi módok. Kapunk mélyhangkiemelést 3 fokozatban, ez a hangzatos BASS MX technology elnevezést kapta. A gyártó a mélynyomó mellé odaírta, hogy specialized speaker diaphragm material for a clear sound (speciális hangszóró membrán anyag a tiszta hangzás érdekében), de azt már nem árulta el, hogy mi ez a speciális anyag.

ultimea-nova-s50-1.jpg

A végére még két nagyon fontos dolog, az egyik a HDMI eARC (Enhanced Audio Return Channel) támogatás, ami röviden azt jelenti, hogy a hangot a HDMI kábelen keresztül úgy tudjuk átvinni, hogy megmarad az eredeti felbontása. Lényegében egy nagyobb sávszélességet kapunk az eARC berendezéseknél, amin átfér, és gyorsabban átér a térhatású hanghoz tartozó több adat.

ultimea-nova-s50-19.jpg

A másik lényeges képesség a Dolby Atmos támogatás, amihez persze szükség van az előbb említett eARC támogatásra. Ez egy 3D hang technológia, ami egybehangzó vélemények szerint valóságosabb, élethűbb és természetesebb hangteret produkál. Vagyis esetünkben képes lesz a szett arra, hogy a hangokat ne sztereóban, hanem a térben eltolva szólaltassa meg, előttünk, mögöttünk, mellettünk.

Nyilván nem lesz ez tökéletes egy kicsi nyüszöge soundbarral, de már csak ezért is marha kíváncsi voltam arra, hogy milyen lesz élőben a KICSIKE.

ultimea-nova-s50-7.jpg

Azt, hogy mennyire kíváncsi voltam jól mutatja, hogy tegnap érkezett meg, ma pedig már cikket írok róla. Szóval félre dobtam mindent és beüzemeltem pikk-pakk!

Maga a beüzemelés amúgy nem egy őrület. Kapunk egy fasza (de tényleg az) távirányítót, a soundbart, a mélynyomót, a soundbarhoz két falikonzolt, jack kábelt, optikai kábelt, HDMI kábelt, meg persze tápegységet. Szóval van minden, csak két AAA elemről kell gondoskodnod, az nincs a csomagban.

ultimea-nova-s50-23.jpg

A kábelek számosságából már sejthetitek, hogy a kicsi soundbar popsiján elég sok nyílás van, ahova madzagot fűzhetünk. Balról jobbra egy AUX, egy optika, egy HDMI, egy USB vár minket. Ezen kívül már csak a mélynyomó kimenete és a tápcsatlakozó maradt.

Nyilvánvaló, hogy ha a tévéd is támogatja, akkor az eARC lesz a legjobb csatlakoztatási mód, de akkor sem kell aggódnod, ha csak Bluetooth van, azzal sincs gond. Majd elfelejtettem, a Bluetooth 5.3-as, szóval késleltetés a hang és a kép között lényegében nem lesz.

Jöhetett a teszt!

Elsőként még fent az irodámban egy kis zenét küldtem rá, a Világok Háborúját, ahol mint ismer Richard Burton orgánumáé az első néhány perc, és konkrétan a bokám összepisiltem annyira jól szólt. Legalábbis amíg a narráció ment, mert amikor a zene elindult már közel sem volt összepisilős az élmény.

ultimea-nova-s50-18.jpg

Ezután kipróbáltam mindenféle zenével, elektronikussal, poppal, rockkal, a szokás Dire Straits az énekhang miatt, egy kis Depeche Mode (mert szeretem), Yello, az elektronikus hangzásért, Motörhead, hogy basszus is legyen. Szóval volt minden.

Az eredmény? Olyan "volt már jobb" is érzetem lett. A három előre programozott EQ-t érdemes variálni, mert egyik zenéhez az egyik, másikhoz a másik jobb. A filmes beállítás durván dinamikus, ott le kell venni a basszusból. A játékos beállítás tompább, a zene meg csak úgy jó, ha a max basszust ráadom. Mondjuk a telefonomon nem próbáltam a hangszínszabályzást, lehet, hogy azzal még jobb lett volna.

ultimea-nova-s50-11.jpg

Ezután elkövettem a legnagyobb hibát, lehúztam a soundbarról a mélynyomót.

Nos, amit a kis doboz kiadott magából az egészen extrém. Oké, pici a doboz, pici a légtér benn, picik a hangszórók, szóval nem is tudom miért hittem, hogy ez így magában hallgatható lesz. Nos nem az. Ez a pici doboz egy kevés középtartományt és elég sok magasat tud produkálni, de mélyet természetesen morzsányit sem. Ehhez mindenképpen kell a mélynyomó, mert azzal együtt valahogy kitisztul a dolog, és már nem bántja a fület.

Ami még megemlítendő, hogy Bluetooth kapcsolaton van egy kis alapzaj, sistergés. Nagy hangerőn a zenék közötti szünetekben jól hallható, kisebb hangerőn, főleg, ha szól valami semmi nem érzékelhető belőle.

Na, így, kicsit elkámpicsorodva vittem le a nappaliba a csomagot, dugtam rá a tévére, és kapcsoltam be.

ultimea-nova-s50-13.jpg

Jöhettek a filmek. Na, és ekkor csodát tapasztaltam. A pici doboz meg a mélynyomó varázsolt. Mármint engem el. Csak ültem és lestem ki a fejemből, hogy ez, hogy lehet. A hang szépen betöltötte a szobát. Nem volt se zavaróan sok a mély, se túl kevés, olyan pont jó. Nem éreztem a soundbar Sokol rádióra hasonlító hangját. Összeállt az egész egy kerek egésszé.

Oké, ne essünk át a ló túloldalára, ez ettől még egy alig 100 dolláros valami, szóval nem fogunk Bang & Olufsen-i magasságokba emelkedni, de akkor is, tényleg meglepett, amit tapasztaltam. Értitek, nem volt túltolva semmi. Nem arról szól a történet, hogy belepakolnak rohadt sok mélyet, hogy ne halljuk mennyire szarul szól. Nem, tényleg nem.

A hang dinamikus, és egészen jól kitölti a hang a szobát. Mondjuk annyira nem lesz térhatás, mintha ott lennének a szoba sarkában a meg mögöttünk a falon a hátsó sugárzók, de azért valami térérzetet kapunk, ha leheletnyit is.

ultimea-nova-s50-10.jpg

Ezzel együtt azt kell mondanom, hogy a Dolby Atmos támogatás inkább a marketing, mint a valós térhatású élmény. Tudjátok, a modern telefonoknál is ott a Dolby Atmos jelölés, de ez kb. azt jelenti csak, hogy le tudják játszani a Dolby Atmos jelfolyamot, de térhatásról ne is álmodjunk.

Vagyis jó ez az Atmos, de sok vizet nem zavar, hiszen az egymáshoz nagyon közel ülő kicsi hangszórók nem fogják elhitetni velünk, hogy a robbanás a hátunk mögött dörrent, vagy hogy a vonat jobb hátulról közelít felénk. Arról már nem is szólok, hogy ahhoz, hogy élvezhessük a Dolby Atmos-t olyan eszköz is kéne, amin van eARC HDMI és képes Dolby Atmos jelfolyamot kiadni magából. Ezek azért még elég ritkák.

ultimea-nova-s50-15.jpg

A tesztelés persze itt nem állt meg, a hangját összevetettem az utóbbi idők egyik legnagyobb slágerének számító BlitzWolf SAR3 csomagéval is, ami papíron egy jóval erősebb 2.1-es rendszer.

A különbség nem meglepő módon inkább zenehallgatásnál jött elő, ilyenkor a SAR3-nál a teltebb közép jól jött. De őszintén mondom, itt is kevesebb volt a különbség, mint amire előzetesen számítottam. Filmeknél pedig talán még kevesebb.

A Nova S50 felvette a kesztyűt, érzésem szerint a mélynyomója az, ami komolyabban szól, mint a SAR3 megoldása. Tisztább, kellemesebb, melegebb hangok jönnek ki belőle, és hiába hasonló méretű az aktív hangszóró membránja, a reflexnyílás is jobban mozgatta a levegőt.

sar3-2.jpg s50-2.jpg
SAR3 S50

 

Végeztem még egy tesztet, ahol összevettem a soundbarok által megszólaltatott frekvenciatartományt, igaz csak Bluetooth kapcsolattal, ami azért nem tökéletes, a kábel talán jobb lett volna. Persze amúgy sem labor minőség, csak a telefonom mikrofonja meg a rajta futó szoftver, meg simán az asztalon voltak a hangfalak. Vagyis ez a teszt arra volt jó, hogy a két csomagot összevessem, mert azért a mértnél valamivel biztos tágabb a frekvencia tartomány.

A lényeg, hogy arra mégis csak jó volt ez a mérés, hogy lássam tényleg minimális a különbség a SAR3 és az S50 között. Jelentősebb, szemmel is látható, füllel is érzékelhető különbség a mélyebb hangoknál volt. Ám ez is csak a grafikon tanulmányozása közben tűnt fel, hallgatva őket talán minimálisan melegebben szól a SAR3, de nem perdöntő a különbség.

ultimea-nova-s50-8.jpg

Szóval a lényeg, amit ebből az egészből ki akarok hozni, hogy az Ultimea Nova S50 egy soundbar mélynyomóval. Nem is nagyon jó másra. Ha zenét akarsz hallgatni akkor is használható, de ha filmet akarsz nézni, akkor mutatja meg igazán mit tud. Szóval soundbarként, amire kitalálták, hogy a TV előtt, alatt legyen, és a lapostévék bántóan semmilyen hangját lecserélje valami sokkal jobbra teljesen jó.

Igazán meglepő, amit ki tudtak hozni a központi kicsi dobozból és a mellé adott mélynyomóból. Mondanám, hogy a lapostévé hangjánál jobbat tud, de lássuk be, ez így magában nem lenne nagy kaland. Az sokkal inkább az, mennyivel tud jobbat. Nos, nagyon sokkal, egy egészen más, már-már mozis élményt kapunk tőle.

ultimea-nova-s50-5.jpg

Egy dolog van, amire mindenképpen fel akartam hívni a figyelmet, mert szerintem fontos. A gyártók általában más hangcuccokat ajánlanak számítógép és mást TV mellé, ám az Ultimea Nova S50, a méreténél fogva jó ide is, meg oda is. A képességei miatt szerintem senki nem fogja megbánni, ha egy monitor alá teszi be, amúgy is egyre több tartalmat fogyasztunk online, számítógépről is, szóval miért ne?

Az Ultimea Nova S50 tehát ilyen formán egy 2-az-1-ben eszköz, TV-s és számítógépes soundbar is egyben!

A végére még egy pozitívum, ami azért mutatja, hogy az Ultimea nem a tipikus noname cégecske. A gyártó lehetővé tette, hogy a soundbar-ok firmware-je USB-n keresztül frissíthető legyen. Ha pedig lehetővé tette ki is használja a dolgot. Miközben folyamatosan írom ezt a cikket, egészítgetem ki új tapasztalatokkal érkezett egy új firmware, amit fel is telepítettem.

Konklúzió?

ultimea-nova-s50-6.jpg

Nagyjából mindent leírtam. Természetesen nem szabad csodát várni egy 120 dolláros valamitől, de rám nagyon jó benyomást tett az Ultimea Nova S50. Igazából nem csapott be, amit ígért azt adja. Az is nyilvánvaló már, hogy a gyártó miért nem írt watt értéket a soundbarhoz, szerintem attól az értéktől minden vásárlónak elmenne a kedve a vásárlástól, de most már azt mondom, hogy ez nagyon félre is vinné a fókuszt, mert ezt a csomagot csak egyben, a két egységet együtt használva szabad értékelni.

Ami az érdekes a dologban, hogy akármennyire is gyengécskének tűnik a központi doboz a dolgát elvégzi. Sok irányt nem ad a hangnak, de mégis, valahogy ott fogod érezni magad a cselekmények középpontjában, még ha ez az érzés nem is túl markáns vagy mellbevágó.

ultimea-nova-s50-10.jpg

Kinek tudom ajánlani tehát ezt a csomagot?

Az eddigiekből nyilvánvalóan kiderült, hogy azoknak, akik játszani vagy tévét, filmeket nézni szeretnének úgy, hogy a hangot nem a tévéjükre/projektorukra akarják rábízni. Azoknak is, akiknek a hagyományos soundbarok túl nagyok, magasak, esetleg belógnak az infra érzékelő elé, és emiatt nem tudják a tévéjüket távirányítóval izélgetni. Azoknak is, akiknek valamiért nincs elég helyük egy nagy, rendes méretű soundbart elhelyezni a tévéjük alatt.

Ha Te ezek közé tartozol és ebben a 100 dollár környéki kategóriában gondolkozol, akkor vedd meg nyugodtan, szerintem nem fogsz csalódni benne!

Oké, akkor jöhet az ár és az elérhetőség! Ha megrendeled cseh raktárból viszik hozzád, ára pedig a BG6dd7c6 kuponkódot használva 44 ezer forint lesz az alábbi hivatkozásra kattintva:

 

Ultimea Nova S50 soundbar

 

 

.

.

.

.

a teszt kereskedelmi üzenetet tartalmaz

Kommentek

A bejegyzés trackback címe:

https://kiprobaltuk.blog.hu/api/trackback/id/tr3418257009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása