Az ANGWATT CS1 a kategóriájában a legjobb idén, nálam.
Nézd meg a rollerről készült videómat is, ha tetszett iratkozz is fel csatornámra!
Bevezető
A nyár végére értünk, lassan a roller és bringa tesztek szezonja is a végére ér. Tavaly egy Angwatt rollert teszteltem utoljára, és könnyen lehet, hogy idén is egy ANGWATT rollert fogok utoljára kipróbálni. Ám, amíg tavaly a 6000 wattos, duplamotoros T1 volt az alany, addig idén a szimplamotoros, C futóműves, 1000 wattos CS1-et kaparintottam meg.
A gyártó azt állítja erről a rollerről, hogy jobb, mint a közvetlen konkurens KuKirin G2 Max, és jobb, mint a Joyor S10S. Ezek fajsúlyos állítások, és ebben a cikkben meg is próbálom kideríteni mennyire igazak. Legalábbis a KuKirin rollerekhez képest, mert Joyor még nem járt nálam.
Szóval, mire számíthattok ebben a cikkben?
Lesz kicsomagolás, külső és specifikáció. Kaptok egy kis elméletet a C futóművek működéséből összevetve a nálam járt KuKirin rollereket az ANGWATT CS1 -gyel. Megnézem a szitálásihajlamot, és azt is, hogy mit tett a gyártó, hogy ezt megszüntesse. Természetesen elmondom milyen volt a gépet használni, meg azt is, hogy kinek tudom ajánlani. Nagyjából ennyi, csapjunk a húrok közé!
Kicsomagolás és szerelés
Az ANGWATT CS1 jobb rollerekhez hasonlóan dupla dobozban érkezik hozzád (is). A vastag és erős kartonon belül találunk egy díszesebbet, amolyan polcbarát csomagolást. Én kicsomagolásnál mind a két dobozt kibontottam (vagyis a belsőt kivettem a külsőből), de neked nem ezt ajánlom. Ha rám hallgatsz, akkor a dobozt fejtetőre fordítod, az alját kinyitod, utána visszafordítod és a roller ott fog állni a nikecell téglákon.
Vagyis ezzel a fejre fordítós trükkel megspórolod a dobozból kiemelés nehézségeit.
Az alap szerelési művelet nem bonyolult. A hátsó sárvédőt felcsavarozod 3 csavarral, a kormányszarvat négy csavarral és egy bilinccsel, majd a végén jöhet a műszerfal. A második fázis a fékek ellenőrzése és beállítása, ennél a rollernél ezzel bőven kellett foglalkozni, de ez nem probléma.
Ami probléma, hogy a hátsó kerékhez vezető bowden annyira hosszú, hogy vagy 20 centire kilóg a féknyereg mögül. Nem értem miért. Nem egy őrült probléma, inkább slendriánság.
Mielőtt szó éri a ház elejét leírom, hogy tessék átnézni a csavarokat, ha túl szoros (mondjuk a lengőkarnál) akkor lazítsd meg kicsit, ha túl laza, akkor feszíts rajta. Érdemes megnézni, hogy van-e csavarokon menetrögzítő paszta a forgó, mozgó alkatrészek forgáspontjánál pedig érdemes egy kis zsírt használni, mert a kínaiak nem szoktak. Szóval lesz azért pici meló, mire mindent átnézel.
Ide a szerelés fejezet végére szúrom be, hogy a rolleren be- illetve kikapcsolható a sebesség limit. Ehhez be kell húznod a jobb fékkart, ezzel egyidejűleg koppanásig nyomni a gázkart. A behúzott fék és lenyomott gáz tartása mellett másik kezeddel megnyomod a bekapcsológombot, utána az NFC kártyával aktiválod a rollert. E2 hibakódot fogsz látni a kijelzőn, de ezzel ne törődj. Kb. 15-20 másodperc után elengedheted a féket és a gázt. A hibakód eltűnik. Ha aktiválva volt a sebességkorlát, akkor ezzel kikapcsoltad, ha nem volt aktiválva, akkor ezzel kapcsoltad be.
Külső
Az ANGWATT CS1 egy teljesen hagyományos C futóműves roller. Ezek elég elterjedt megoldások, mert költséghatékonyak. Nem kell előre bonyolult futómű, a gyártók terveznek egyféle lengőkart, hozzá lengéscsillapítást és ezt be tudják tenni az első és a hátsó futóműbe is. Ez tehát egy sporolás a részükről, de nem bánjuk, mert ha jól meg van építve a futómű akkor nem lesz vele probléma. A lengéscsillapító keménysége természetesen állítható.
Mi az a C futómű?
A C futómű alapvetően egy egyszerű, C-alakú tartóelemből áll, amely a kormányvillát összeköti a roller kerékagyával. Ez a olyan C formát eredményez, amely nem rendelkezik különösebb bonyolultsággal. A futómű könnyen gyártható, és a gyártási költségei alacsonyak, ezért sok gyártó választja ezt a megoldást, különösen az olcsóbb, alapvető rollerek esetében.
A C futómű előnyei
- Egyszerűség és alacsony költség: A C futómű gyártása kevesebb anyagot és munkaerőt igényel, így a rollerek költséghatékonyan előállíthatók. Ez különösen fontos a belépő szintű rollerek esetében, ahol az árérzékeny vásárlók jelentik a fő célcsoportot.
- Könnyű súly: A C futómű viszonylag könnyű, mivel kevés anyagból áll, és egyszerű konstrukciójú. Ez előnyös lehet a felhasználók számára, mivel a roller kisebb tömegű, ami megkönnyíti a szállítást és a manőverezést.
A C futómű hátrányai
-
Utánfutás és egyenesfutás: Az utánfutás a kormányvillától a talajjal érintkező pontig mért távolság, ami meghatározza a roller stabilitását és irányíthatóságát. A C futómű esetében az utánfutás értéke kisebb lehet a hagyományos futóművekhez képest, ami miatt a roller egyenesfutása bizonytalanabb. Az alacsony utánfutás érték miatt a roller hajlamosabb lehet a kóválygásra, különösen nagyobb sebességnél.
-
Kormányszitálásra való hajlam: A kormányszitálás egy olyan jelenség, amikor a roller kormányzása instabillá válik, és a kormány hirtelen, ritmikus mozgásokat kezd végezni. Ez a jelenség különösen a C futóművel ellátott rollerek esetében fordul elő, mivel a futómű kialakítása nem biztosít elegendő stabilitást. A C futómű merevsége és geometriai kialakítása miatt a kormányszitálásra való hajlam nagyobb, mint más futóművek esetében.
Az ANGWATT CS1 nettó tömege 30 kiló, vagyis elég testes darab. A méretei 132 x 68 x 130 centiméter kinyitva és 132 x 68 x 60 centiméter becsukva. Természetesen a becsukás azt jelenti, hogy a kormányoszlopot hátra lehet hajtani, ettől a magasság változik, de a szélesség és a hossz nem.
A kerekek 11 colosak (pirospont azért, hogy tíz colos van rajta), a hasmagasság nagy, a trepni elég széles és elég hosszú is.
Nagyon lényeges, hogy a rolleren bazi sok fény van. Mármint lámpa van sok rajta. Van első és hátsó lámpánk, a hátsó féklámpa is és index is egyben. Van a trepni elején kétoldalon fehér fény, hátul a két oldalon egy-egy piros fény. Ezek elég erősek is. Pluszban a trepni két oldala is világít, ez narancs fénnyel.
Két lényeges dolog még, az egyik, hogy a váznyak csavaros, vagyis nincs a roller testével egy darabból öntve, a másik, hogy a kormány magassága nem állítható.
Specifikáció
Gyorsan fussunk át a gyári adatokon is!
Az ANGWATT CS1 elektromos rendszere 48 voltos. A motor 1000 wattos, de a gyártó becsülettel jelzi, hogy ez a csúcsteljesítmény (peak), vagyis a motor teljesítménye használat közben 800 watt táján lehet. Az akkumulátor kapacitása 21,3 Ah, ez pedig nagyon korrekt 1000 Wh feletti kapacitást jelent. Hatalmas pacsi ezért is! Az akkut nulláról 100-ra 8 óra alatt tudjuk feltölteni.
A gyári adatok szerint a maximális terhelhetőség 200 kiló, de azért megjegyzik, hogy jobb, ha 150 kiló alatt vagyunk (Best Within 150 Kg). A tárcsafékről már írtam, de arról nem, hogy ennek munkáját még elektronikus fék is segíti, így összesen három féket találunk a gépen.
A gyári adatok szerint az ANGWATT CS1 65-85 Kilométeres hatótávval rendelkezik (egy töltéssel) és nagyjából 55 Km/óra a végsebessége. Lényeges még, hogy a gyártó kiemeli, hogy a kontroller nem gagyi darab, 29 amperes áramerősséggel is boldogul. A végére még egy érdekesség, az ANGWATT CS1 NFC kártyával aktiválható és zárható, ennek pontos működését a cikk vége felé találjátok majd meg!
Tapasztalatok
No, most egy jó hosszú fejezet jön, kezdjük a rossz dolgokkal!
A hátsó fékhez vezető bowden hosszáról már írtam. Hasonlóan bosszantó probléma a kijelző. A gyártó azt mondja, hogy ez egy HD kijelző, amiben nem is kételkedek. Jó sok adat látszik rajta, amit csak dicsérni tudok, hogy mást ne mondjak látszik az akkumulátor töltöttsége voltban is, így egészen pontosan tudhatod, hogy mennyi szufla van még a masinában, meddig tudsz még menni az ANGWATT CS1-gyel.
Ami gyalázatos az a napfényben a láthatóság. A HD kijelző azért is HD, mert a számok, pl. hogy mennyivel mész nagyon finom grafikával vannak „megrajzolva”. Vagyis magyarul rohadt vékonyak a karakterek, egyszerűen láthatatlan a kijelzőn minden, ha süt a nap.
Na, és itt kb. vége is a nagyon rossz dolgoknak, lássuk milyen vezetni a rollert!
Ahogy a bevezetőben ígértem adok egy kis gyorstalpalót a C futóművekből. Idén ki lettem okosítva ebből a témából rendesen, őszintén megmondom, eleddig nem igazán foglalkoztam ezeknek a futóknak a fizikájával, ám a KuKirin G4 és az ő szitálási hajlama kötelezővé tette, hogy kiokosítsam magam. Vagyis most már nagyjából tudom, hogy milyen egy jobb és milyen egy rosszabb C futómű.
Ami a gyártókon és a tervezésen múlik az utánfutás nagysága. De mi az utánfutás, milyen, ha van, és milyen, ha nincs.
Első példa a kerekes áruházi bevásárlókocsik, illetve az első forgó tengelyes kerekük. Ahogy elkezded tolni a kocsit a kerék hátrafordul akármilyen helyzetben is volt. Ez azért van, mert, ha a menetiránnyal szemben van fordulva, akkor nincs utánfutása (negatív van), ha menetirányban áll, akkor van utánfutása.
Egy roller esetén úgy tudod ellenőrizni, hogy van-e utánfutás, hogy a kormányoszlop vonalát meghosszabbítod a földig, utána húzol egy képzeletbeli függőlegest, ami metszi a kerék tengelyét. Ha a két egyenes metszéspontja az út és a kerék érintkezési pontja felett van, akkor van utánfutás, ha alatta, akkor nincs (negatív) utánfutás.
Miért fontos ez?
Azért fontos, mert, ha nincs utánfutás, akkor a kerék, ahogy a bevásárlókocsinál is hátra akar fordulni. Szerintem mind el tudjátok képzelni, hogy mi történik, ha a roller első kereke hátrafordul, miközben negyvennel haladsz.
A jól tervezett rollereknél tehát van utánfutás! Igenám, de van egy bonyolító tényező, ez pedig az, hogy a futómű alsó lengőkarjának forgáspontja a kerék mögött van. Ha terheled a rollert, akkor az alsó lengőkar elkezdi közelíteni a vízszintest, ezzel egyidejűleg a kerék tengelye előrébb kerül, így csökken az utánfutás.
Tehát előfordulhat, hogy egy terheletlen rollernél még van, egy terhelten pedig már nincs utánfutás.
Mi történik, ha az utánfutás negatívba vált menet közben? Bekövetkezhet a kormányszitálásnak nevezett állapot, amikor a kerék hátra akar fordulni, de a kerék forgása miatt a centripetális erő (és a Te izomerőd) újra egyenesbe rántja. Illetve nem is egyenesbe, hanem egy kicsit túl rántja az egyenesen, tehát pl. jobbról átcsapódik kicsit balra, akkor az utánfutás hiánya miatt újra visszacsapódik jobbra, és ez a folyamat egy egyre erősödő jobbra-balra csapkodó kormányt eredményez, ami pedig azt eredményezi, hogy szinte garantáltan el fogsz esni.
Ennyi a történet.
Itt a magyarázat között megtaláljátok a KuKirin G4 és az Angwatt CS1 ábráját. Ezen látszik, hogy terheletlen állapotban az Angwatt CS1 utánfutása nagyobb, vagyis terhelten is van rá esély, hogy marad ebből az utánfutásból, vagy kevésbé megy negatív tartományba, mint a KuKirin G4.
Összességében kormányszitálás és utánfutás tekintetében az Angwatt CS1 valamivel jobban sikerült, mint a KuKirin G4 (és a KuKirin G2), de tökéletes azért ez sem lett. A lényeg azonban, hogy jobb, és bármilyen kicsivel is jobb, annak mi örülünk!
Milyen további megoldásokkal védekezett az Angwatt a kormányszitálás ellen?
A helyes futómű kialakítás mellett elég széles a kormány is. A gyári adatok szerint 680 milliméter, én a markolatokkal együtt én 700 millimétert mértem. Ez sem őrült sok, de egy ilyen teljesítményű gépre már elég. A KuKirin G3 kormánya nagyjából 10 centivel keskenyebb ennél.
Ezek mellett pedig tapasztalható menet közben a kormánycsapágy túlhúzottsága is. De, mint a KuKirin G4 esetén úgy itt is állítom, hogy nem csupán túl van feszítve a csapágy, hanem valami módon van középállásban egy pici akadás is. Ez azért jó, mert ha a kormányszitálás miatt elkezd a kormány csapkodni, akkor ez a kis középső akadás minden jobbra és balra mozgás közben megakasztja kicsit a csapkodást.
Összefoglalva:
A lényeg tehát, hogy a kormányszitálás megakadályozása terén az ANGWATT CS1 tényleg jobb lett, mint a KuKirin rollerei!
Milyen a géppel közlekedni?
Nos, folytassuk ezzel a kormány akadással. Ez kezdetben, mint a G4 esetén is volt nagyon zavaró, de már a teszt alatt lazult annyit, hogy éppen csak érezhető maradt, így pedig nem okoz gondot. De, ne feledkezzetek el róla, az első kilométereket óvatosan, odafigyelve tegyétek meg, nehogy meglepetés érjen a kormány kicsi akadása miatt!
Fent jeleztem, hogy az ANGWATT CS1-hez megadott 1000 watt a csúcsteljesítmény. Van tőlünk nem messze egy emelkedő (16-18 fokos), azon szoktam letesztelni a rollerek erejét, nyomatékát. Jelen pillanatban úgy áll a dolog, hogy a 2000 wattos gépek, ha nem is vidáman, de felmennek, az 1200 wattos KuKirin G3 nagy trükközéssel felszenvedte magát, de nem ment fel sem a KuKirin G2, sem az OOTD S10. Előbbi papíron 800, utóbbi 1200 wattos.
Az OOTD S10 esetén írtam is, hogy ez a roller a büdös életben nem volt 1200 wattos, talán még a csúcsnyomaték sincs annyi, és a tesztelés is ezt bizonyította, mert pont addig vitt fel, mint a 800 wattos KuKirin G2.
Az ANGWATT CS1 pedig semmiben nem maradt le a G2 és az S10 mögött, hajszálra ugyan addig vitt ez is fel, vagyis kijelenthető, hogy a becsületesen csúcsteljesítménynek (peak) jelzett 1000 watt a valóságban 800 watt állandó teljesítményt jelenthet körülbelül.
Nagyon nagyon-nagyon-nagy jópont az akkumulátor kapacitása. A KuKirin G3 936 Wh-, az OOTD S10 960 Wh-, a KuKirin G2 720 Wh-, a tesztben szereplő ANGWATT CS1 pedig 1023 Wh kapacitású akkumulátorral rendelkezik. Vagyis látszik, hogy kategóriájában az egyik legnagyobb kapacitás ebben a rollerben van. Mivel az akkumulátor a roller árának nagyon nagy részét teszi ki, így különösen örvendetes, hogy a ANGWATT CS1 ára nem szállt el még a nagy akku miatt sem.
A gyári adatok szerint a megtehető hatótáv elérheti a 85 kilométert, a saját számításom szerint az én testsúlyommal ez inkább 45 kilométer lesz. Ha kicsi vagy, könnyű vagy és nem akarsz gyorsan menni, akkor ennél 10 kilométerrel több is kijön simán egy töltésből.
Van néhány dolog, ami nagyon tetszett az ANGWATT CS1-en. Az egyik az index kapcsolója, ami olyasmi, mint ami a motorokon szokott lenni. Vagyis jobbra-balra kell húzni, a középső állásban meg nem indexel. Ha megy az irányjelző ezt a műszerfal elég éles és jól hallható sípolással is jelzi, ez is nagyon jó!
Ami annyira nem jó, hogy előre sajnos nem jutott index. Ami jó, hogy a hátsó lámpába épített irányjelző jobban látható, mint a KuKirin rollerek esetén.
Tetszett az is, hogy a taposó viszonylag hosszú és széles, így kényelmesen elfért a lábam. Ami nem tetszett, hogy a váznyak közé véletlenül betett lábam leszállásnál a figyelmetlenségem miatt beakadt a váznyakba és majdnem pofára estem. Erre oda kell figyelni!
Végsebesség. Hát, nálam az 55 nem nagyon akart sikerülni, inkább 45+ volt a vége, a + itt 2-3 kilométert jelentett pluszban az úttól függően.
A közlekedés amúgy kimondottan kellemes volt az ANGWATT CS1-gyel. Mérete és tömege miatt adott egyfajta biztonságérzetet, a kátyús utakat is elég jól tűrte, a legalsó fokozaton használva pedig akár nyugdíjas rollernek is elmenne.
Stabil, normális egyenesfutással, kellően kemény, de nem pattogós futóművel. Ahogy írtam ez a futóműkeménység állítható is, így ha Te nálam könnyebb vagy, akkor puhíthatsz rajta, hogy kényelmes legyen.
Nem érzem túlzásnak állítani, hogy az idén nálam járt kategória társak közül az Angwatt CS1 érzetre, használatra a legjobb!
Nem volt gond a kanyarokkal sem. amire figyelni kell, hogy a kormány rendkívül éles szögben is kifordítható. Ez a kanyar körének jót tesz, kis területen meg lehet fordulni, de ha nem vigyázol és menet közben a kelleténél jobban kifordítod, annak perecelés lehet a vége.
A tapasztalatok rész végére hagytam egy érdekességet, ez pedig nem más, mint az NFC kártyás indítás. Az ANGWATT CS1 nem kapcsolható be a kapcsolócsoporton található bekapcsológombbal. Ha ezt megnyomod sípoló hangot hallasz. Ha nyomva tartod folyamatosan sípol, de nem történik semmi.
A bekapcsolás úgy történik, hogy megnyomod a bekapcsológombot, a sípolásra elengeded. Ezután a kapott 2 NFC kártya közül az egyiket a műszerfal jobb hátuljához tartod, ettől a roller bekapcsol.
Nyilván ez sem véd meg a lopástól, de azért egy kis segítség, mert ha vinni akarja valaki, akkor vagy elfut vele vagy megpróbál rollerezve, lábbal lökve magát megpattanni. Na az ilyen embert könnyebb utolérni, mint a sánta kutyát. Ha be tudná indítani a rollert, akkor meg futhatnál utána, esélyed sem lenne.
Összegzés
A legfontosabb kérdés, amit a cikk elején is feltettem, hogy az ANGWATT CS1 valóban jobb-e, mint pl. a KuKirin G2 Pro vagy a Joyor S10. Előbbi kapcsán merem állítani, hogy jobb. A futómű szempontjából veri szinte az összes C futóműves KuKirint, ami nálam járt eddig, volt néhány ezekből is.
Az erő egy másik kérdés. Az a valós 800 watt, amit tud nekem kevés. De tegyük hozzá, én 100 kiló vagyok és dombos környéken élek. Szóval a lényeg, ide a 800 watt kevés. Mondjuk egy pesti használatra (vagy lehet ez Mohács, Szeged, Debrecen vagy
Kecskemét is) viszont tökéletes.
A végsebesség miatt autók közé én nem mennék vele, ez inkább egy kerékpárúton használható biztonságosan.
A lényeg tehát az, hogy az ANGWATT CS1 valóban jobb, mint sok kategóriatárs. Nem hibátlan ez sem, de alapvetően egy szerethető, kényelmesen használható gép lett. Ha választanom kéne, hogy a KuKirin G2 Pro-t, a KuKirin G2-t vagy az ANGWATT CS1-et vegyem meg, akkor most határozottan maradnék az ANGWATT CS1-nél, még úgy is, hogy a G2-nél azért drágább valamivel.
Ha megtetszett, az ANGWATT CS1, akkor a EFANSANWCS1 kuponkóddal cseh raktárból 219 500 forintért tudod megvásárolni. A szállítás ingyenes! Vásárláshoz kattints az alábbi hivatkozásra:
ANGWATT CS1 elektromos roller
a cikk kereskedelmi üzenetet tartalmaz
Kommentek
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.