Az utóbbi idők leg „barátságosabb” rollerjét próbáltam ki.
Nézd meg videós tesztemet is, ha tetszett iratkozz fel csatornámra!
Bevezető
Az iScooter iX6 tesztre nagyon készültem, amióta megkérdezték, hogy lenne-e kedvem kipróbálni. Ennek oka pedig az volt, hogy az iScooter iX6 lényegében megegyezik az utóbbi években általam legtöbbet használt géppel, a Laotie ES8-cal. Mondom lényegében, mert azért rengeteg eltérést találtam közöttük.
A Laotie ES8 egy rendkívül izgalmas, agilis, sportos 500 wattos tereproller volt. Nem volt hibátlan, néha kicsit felütött a lengéscsillapítás, a kormányrudat tartó csavar kilazult, és mire észrevettem egy cseppet elgörbül, a hatótáv sem volt sárkányos, meg ilyenek. De nem volt semmi veszélyes, kis odafigyelés, karbantartás, és tette a dolgát sok-sok kilométeren át.
Amit nagyon szerettem benne, hogy valamiért jóval erősebbnek tűnt 500 wattnál. Járt azóta nálam elég sok roller, több 1000 wattos is, de valahogy az ES8 még azokkal is képes volt felvenni a versenyt. Szerettem azért is, mert nem volt túl nehéz, azért is, mert nem a váznyak csukódott, amikor össze kellett hajtani, azért is, mert egész jól elfért a csomagtartóban.
Szóval az előzmények miatt izgatottan vártam az iScooter iX6-ot. Azt reméltam az 1000 wattos motorja miatt még nagyobbat fogok vele csapatni, mint az ES8-cal. Nos, ez nem jött össze, de annyira nem is bánom.
Kicsomagolás és szerelés
Ez az a roller, amit nem kell szerelni. Nem kicsit, hanem egyáltalán. Úgy veszed ki a dobozból, hogy minden a helyén van, csak felhajtod a kormányszarvat, felhajtod a kormányrudat, leszeded a kijelzőről a fóliát és menetre kész a gép.
Persze a fontos dolgokat, mint a kerekek, fékek, csavarok, egyebek ellenőrzését itt sem szabad kihagyni, anélkül nem indulnék el egyetlen rollerrel sem.
Azonban, ha a szükséges ellenőrzésekkel megvagy, akkor veheted a bukót, ha van akkor nem árthat egy nyári motoroskesztyű sem, és irány a száguldás. Már, amennyire az iX6 képes száguldani.
A roller egész jól fel van szerelve. Rendes sárvédők elől és hátul, normális lámpa elől, de kicsit gyenge hátul. Már az ES8 esetén is viccesnek tűnt az index a hátsó sárvédőn, szerintem a kutya nem látja, ha indexelsz. Ezzel együtt, ha több évre tervezel a rollerrel, akkor annyiban jól jöhet az index, hogy egy villanyásszal mondjuk szereltethetsz fel kormányvégre is indexet, és annak már lesz érdemi szerepe is.
A megszokott lámpák mellett ki kell még emelnem a taposóba épített kékszínű fénycsíkot, ami szerintem egy nagyon ízléses és szép megoldás. Ha már kell, hogy világítson valami a taposón, akkor ezerszer inkább egy ilyen megoldás, mint valami csiricsáré RGB LED-es felirat. Persze nem vagyunk egyformák, az én feltűnési viszketegségem ennyire terjed, jobban nem akarok kitűnni a tömegből.
Fontos még, hogy a kormány magassága 3 lépcsőben állítható. Nekem a 184 centimmel a felső állás kényelmes volt, érzésem szerint 190 centi felett már nagyon alacsony lenne így is. Szóval kosaras termettel rendelkezőknek ez a roller nem lesz ideális.
Oké, nézzük mit tud a gép papírforma szerint!
Specifikáció
Az iScooter iX6-ot egy motor hajtja, ez a hátsó kereket forgatja, pont, mint egy BMW-nél. ;) Ez a motor az ES8-tól eltérően már nem 500- hanem 1000 wattos. Az akkumulátorcsomag 48 voltos és 17,5 Ah kapacitású (840 Wh). Ez is fejlődött az ES8-hoz képest, abban csak 15,6 Ah kapacitású volt. A gyári adat szerint nulláról százra töltéshez 7-9 óra kell majd (a valóságban inkább 7-8 óra maximum).
Van a rolleren lengéscsillapítás elől és hátul. Ami jó hír, hogy kerekenként két-két lengéscsillapító dolgozik, elég méretes darabok, amiknek állítható a feszessége. Fékből van elektronikus és mechanikus is, vagyis így 3 fék dolgozik. Elől és hátul van mechanikus tárcsafék, hátul pedig besegít és egyben blokkolásgátlóként is működik az elektromos fék. Megjegyzem, ez nem az autókban működő blokkolásgátló megoldás kicsinyített verziója, szóval ezzel be tud blokkolni a kerék, csak nehezebben, mintha nem lenne.
Világításról már írtam, de ismétlésképpen, elől fényvető, hátul pirosfényű lámpa, ami egyben féklámpa is, a hátsó lámpa mellett piros fényű indexek (tiszta Amerika), a trepnin kétoldalt de felül végigfutó kék fénycsík.
Nagyon lényeges eltérés a Laotie ES8-tól, hogy a kerekek nem 10- hanem 11 colosak. Ez megint jócskán ad a biztonságos közlekedéshez, nehezebben akad el. Fontos megjegyezni, hogy ebben az ár- és méretosztályban a 11 colos kerék lényegében ismeretlen fogalom, 10 colnál nagyobbat csak nagyítóval lehet találni. Nos, az iX6 az egyik, amit találni fogsz, ezért pedig jár a gyártónak az ökölpacsi!
A roller tömege relatív alacsony. Annyira nem, hogy villamosra, buszra, metróra akarj vele szállni, de a hasonló képességű gépek között, de főleg a 11 colos kerékkel rendelkezők között pehelysúly. Még a bruttó tömeg is 30 kiló alatt marad, így pedig a lehajtott kormányrudat fogva betenni- kivenni csomagtartóból egyáltalán nem veszélyes művelet.
A gyártó azt mondja, hogy az iX6 végsebessége 45 kilométer óránként, a megtehető legnagyobb táv 40-45 kilométer, a megmászható legnagyobb emelkedő 35 fokos, a legnagyobb terhelhetőség pedig 150 kilogramm. Csupa vicces adat, amin hozzáértők már most kezdhetnek kuncogni.
Két dolog maradt még ki, az egyik, hogy kaptunk IPX4-es víz elleni védelmet, a másik, hogy a roller kinyitott mérete 122 * 63 * 125 centiméter, összecsukva pedig 122 * 22 * 57 centiméter.
Gyorsan jöjjenek is a tapasztalatok!
Tapasztalatok
Ahogy a bevezetőben írtam nagyon vártam ezt a rollert. Az ES8 olyan kellemes emlékeket hagyott bennem, hogy biztos voltam nem fog ez sem csalódást okozni. Az ES8-at használva lett volna alkalmam többször is lecserélni nagyobbra, erősebbre, de sokáig a Laotie maradt. A még kezelhető méret és tömeg, az erős motor, a (szerintem) jól megépített váz, sokat nyomott a latba.
Nem mondom, hogy tökéletes volt. Például a lecsukható kormányszarvak rögzítőcsavarjait nagyon meg kellett tépni, hogy ne lazuljanak ki, elég béna volt a kormányrúd tetejére, a műszerrel egybeépített lámpa, de összességében egy nagyon jó kis gép volt.
Az iScooter iX6-ra mint az ES8 továbbfejlesztett verziójára néztem. A 10-ről 11 colra nőtt kerekek, a normális műszeregység, és a normális helyen (a kormányrúd alján) elhelyezett lámpa, a jóval erősebbre cserélt kormányszarv rögzítőcsavarok, az 500 helyett 1000 wattos motor.
Ezek az eltérések mind-mind azt mutatták, hogy itt bizony az általam szeretett ES8 még jobb verzióját kapom, és majdnem így is lett.
Mielőtt elfelejtem van ez iScooter iX6-on egy olyan dolog, ami nagyon tetszik, ez pedig az NFC kártyás indítás és lezárás. Van ugyan lehetőség egy 3 számjegyű PIN-kód beállítására is, de ez szerintem macerás.
Szóval a dolog úgy működik az NFC-vel, hogy kapunk két kártyát roller mellé. Ezeket a kártyákat (a kettőből az egyiket) kell a műszerfal jobb felső oldala alá tartani, és ez kapcsolja be a rollert. Vagyis nem kell még a bekapcsoló gombhoz sem nyúlni, elég, ha a kártyát használod. A leállítás is így történik, kikapcsoláshoz elegendő a kártyát a megfelelő helyre tartani és a roller kikapcsol.
A dolog ötletes, nekem nagyon bejön, de azért ne feledkezz meg róla, hogy ez csak egy roller, amin el lehet rollerezni bekapcsolás nélkül is. Szóval jópofa ez az NFC kártyás megoldás, de a fizikai védelem így is kelleni fog!
A gyári adatokra érdemes visszakanyarodni kicsit, mert tényleg viccesek lettek. Nem kell messzire menni, hogy erre rájöjjön mindenki, elég csak az egy héttel ezelőtti roller tesztemre gondolni. Az abban szereplő roller 2000 wattos volt, az akkumulátor 52 voltos és 20 Ah (1040 Wh) kapacitású.
Annál a rollernél a gyártó a maximális emelkedőnek 20 fokot adott meg, az iScooter iX6 esetén 35 fokot kaptunk. Annál a rollernél a saját mérésem szerint a hatótáv az én súlyommal 35- maximum 40 kilométer volt, az iX6-ra a gyártó 45 kilométert adott meg. Szerintem itt érezhető vagy valami nem kerek, és ha Te is így érzed, akkor jól érzed.
Nos, az iScooter iX6 esetén a legnagyobb csalódás számomra nem a megmászható emelkedő szöge, de nem is a megtehető hatótáv volt, sokkal inkább a motor ereje. Azt már most leszögezem, ha ES8-at hajtasz és arra számítottál, hogy erre érdemes lesz lecserélni, akkor fogadd el, nem lesz érdemes.
Az iScooter iX6 motorja minden, csak nem sportos. Sokkal inkább egy kellemes városi haladásra, de nem száguldásra tervezett darab. A három választható sebességfokozat esetén még a sport sem fog megölni, nem esel le a rollerről induláskor. A legkisebb ECO, a maga 6 kilométer/órás maximális sebességével és minimális gyorsulásával pedig olyan, hogy félő elalszom rajta.
Persze nem vagyunk egyformák, aki szeretné a ropi rollerjét egy komolyabbra cserélni, vagy, ne adj isten még nem is rollerezet eddig, az nem fogja bánni, hogy van egy ilyen ECO fokozat is.
Fontos, hogy gyárilag a végsebesség le van korlátozva 25 Km/órára. Ez szerintem jó. Egy kellemes, még talán biztonságosnak is mondható sebesség, ahol a fogyasztás sem lesz túl nagy. És ez fontos, mert az 1000 wattos motor mellett hiába lett az ES8-hoz képest nagyobb az akkumulátor, a hatótáv nem változott. Azon sem volt acélos, ezen sem az.
Mindig leírom (nem azért, mert büszke vagyok rá), hogy 100 kilót nyaldosom alulról, szóval lehet, hogy Te nálam könnyebb vagy. Lényeges az is, hogy a teszt alatt elég vegyes használat volt, de ahol lehetett maximum gázon mentem. Volt azért egy kis cammogás, rengeteg elindulás és megállás, voltak kaptatósabb emelkedők is, a lámpa is végig működött, szóval nem állítom, hogy a teszt az átlagos használatot tükrözi.
Azt viszont állítom, hogy nullára merítve a rollert 17,5 kilométert tudtam megtenni vele. Nem 40-45-öt, még a felét sem, 17 kilométert.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha Te mondjuk 80- vagy maximum 85-90 kiló vagy, nincsenek nagy dombok, megelégszel a 25 kilométeres végsebességgel, akkor a 20 kilométeres hatótávot elérheted. Akkor sem 40-45-öt, húszat. Megjegyzem, (sajnos) ez a normális. Minden roller és kerékpár esetén ezt tapasztalom. A reális, ha megfelezed a gyár által megadott hatótávot. Persze vannak kivételek, de azok kevesen vannak, azért kivételek.
A 35 fokos megmászható emelkedő egy vicc. Nem csak akkor az, ha a végét járja a töltés az akkumulátorban, csurig töltve is egy vicc. Maradjunk annyiban, hogy 15 fok. Ha rövid az emelkedő, akkor talán a 20 fokos tetejére is felszenveded magad, de normálisan használva, csak normálisan lelassulva 15 fok.
Most mondhatjátok, hogy az iX6 ezek szerint egy sz*r, de az a helyzet, hogy nem az, egyszerűen csak más lesz a célközönség, nem az, akire először gondolnál. Az iX6 tereprollerként van árulva, és bizonyos szempontból (gumik, lengéscsillapítás) könnyebb terepre megfelelő is. De rendes, terepes rollernek nem lesz jó. Annyira nem, hogy sokkal kellemesebb volt vele aszfalton, ott viszont nem volt gond még az sem, ha magasabb járdaszegélyről kellett leugratni.
A lengéscsillapítás példásan működik, megkockáztatom jobb, mint az ES8-on volt. Nem, ez így nem igaz, ezt nem kell kockáztatnom, JOBB, mint az ES8-on volt. Extrémebb úthibáknál, járdáról leugratva jön hátulról egy kis hang, de ez sem a lengéscsillapító, inkább a felfüggesztés hangja. Az első lengéscsillapító például egyszer sem ütődött fel, míg az ES8 esetén azért ez nem volt ritka.
Végsebesség. Nos, ha kioldod a korlátozást (M billentyű ötszöri megnyomása), akkor terheletlenül a kerék 45 kilométer/óráig pörög. Az ES8 terheléssel (velem) ment ennyit, így már az elindulás előtt biztos voltam benne, hogy 1000 wattos motor ide, 1000 wattos motor oda, a végsebesség alacsonyabb lesz, mint az 500 wattos ES8 esetén. Ez így is volt. Az akkumulátor maximálishoz közeli töltöttsége esetén az iX6 velem 38-40 kilométer/órára volt képes.
Nem akarom eldönteni, hogy ez sok vagy kevés, sokan lesznek, akik legyintenek, hogy ez semmi, másoknak meg a borsó futkos a hátukon, és markolják a cikket olvasva a székük karfáját. Nem vagyunk egyformák.
Én azt mondom sok-sok rollert kipróbálva, hogy a 40 reális. Nem sok, nem is kevés, ez a reális, amit ma egy 1000 wattos rollertől várhatunk. Az ES8 500 wattjától a 45 nem volt reális, az bőven kilógott fölfelé az átlagból.
Véleményem szerint (és, ha éppen nem rollert tesztelek én is így használom) egy rollert 25-30 kilométer/órával lehet kényelmesen használni. Ezzel a sebességgel nem fogsz még átesni a kormányom, viszonylag rövid lesz a fékút. Ezzel a sebességgel nem esel le hátra gyorsításkor, nem arról szól a rollerezés, hogy folyamatosan helyezed át a testsúlyod elölről hátra vagy fordítva. Állsz kényelmesen, nem fáradsz el, de haladsz. Megteszel egy óra alatt 25-30 kilométert. Nem rossz ez.
Milyen lett szerintem az iX6, és kinek ajánlom?
Összegzés
Ahogy a cikk elején már kiderült, egyrészről csalódást okozott az iScooter iX6, aminek az oka az volt, hogy az ES8-cal megegyező váz, az erősebb motor, a nagyobb kerekek nem jelentették egyben azt, hogy az ES8-hoz hasonló agilitású rollert kapok. Szóval, ha Te az adrenalint keresed, az izgalmakat, az autók közötti cikázást imádod, akkor felejtsd el az iX6-ot, lépj tovább!
Ha azonban egy olyan rollert keresel, ami megbízható, nagyon jól össze van rakva, évekig ki fog szolgálni, akkor az iX6 a Te rollered lesz. Ha emellett a fő célod az, hogy kellemesen, de azért nem tök unalmasan és eseménytelenül juss el A-ból B-be, akkor az iX6 a Te rollered lesz.
A minőséggel szerintem nincs gond. Már az ES8 esetén is kaptam az ívet, hogy mekkora sz*r ez, hogy a fékek féktárcsa alatt vannak nem felette, és le fog mindenhova ütni. Nos, soha nem ütött le, egyszer sem, pedig az ES8-cal mentem erdőn mezőn. Ebből kiindulva az iX6-on sem fog leérni sehol a fék, főleg, hogy a kerék a fék körül még nagyobb is. A lengéscsillapító minősége ebben a kategóriában a párját ritkítja, de tényleg. Remekül működik, nekem a gyári keménység jó volt, de ha szeretnéd keményítheted, lágyíthatod a rugózást kedved szerint.
Sokan mondják, hogy a lehajtható kormányszarvat el kell felejteni, és nekik talán igazuk is lehet egy forszírozósabb használat esetén. De, ahogy mindig le szoktam írni, a rolleren a kormány nem arra van, hogy abba kapaszkodj, hanem arra, hogy kormányozz vele. Lassításnál dőlj hátra, gyorsításnál dőlj előre, ne a kormány tartson meg!
Az iScooter iX6 megerősített kormányszarv csavarjai miatt én nem cserélném le a lehajtható kormányszarvat, mert tudom mekkora könnyebbség, ha csomagtartóban kell a rollert szállítani. Persze, ha Te nem bízol benne a lehetőség adott, hogy vegyél egy fix kormányszarvat, én nem tenném.
A lényeg tehát röviden a következő. Az iScooter iX6 a kategóriájához képest egy kimondottan jó roller lett, jó adottságokkal, jó felszereltséggel. A motor ereje nem fog veszélyt jelenteni senkire, akár teljesen kezdők számára is ajánlani merem a gépet. Gyakorlottak sem fognak unatkozni rajta, egy-egy alkalommal megtolhatod negyvennel az erdei úton, lesz adrenalin bőven.
Nagyon jól kanyarodik, akár nagyon kis íven is, ha nem mész nagyon gyorsan. A kormány egy kézzel fogva hajlamos a szitálásra, ezért inkább két kézzel fogd, főleg 10 Km/óra felett. A trepni viszonylagos keskenysége (a lábaidat csak egymás mögé tudod kényelmesen tenni), ehhez a gumi szélessége és nagysága valahogy úgy alakítja a dolgokat, hogy igazi élmény a géppel kanyarogni, akadályokat, esetleg az erdőben a gyökereket (nem a kirándulókra gondolok) kerülgetni. Aszfalton nagyobb sebességnél nagyokat lehet dönteni, ha kicsit erősebb, gyorsabb lenne, akkor azt mondanám, hogy fenemód izgalmas, de a leírt képesség mellett inkább úgy fogalmaznék, hogy nagyon élvezetes.
Mindent összevetve azt mondom, hogy az iScooter iX6 nem egy erős tereproller, hanem egy erős városi roller kis terepezős képességgel. Ha erre veszed, ha arra, hogy kényelmesen (de kihangsúlyozom, nem egy ropi roller unalmasságával) eljárj vele dolgozni, csatangolj a városban, akkor ez a Te rollered lesz. Az egyedüli kérdés, hogy a hatótáv elegendő lesz-e számodra, mert ha igen, és az ára is megfelelő, akkor tiszta szívből ajánlom!
A végére maradt az ár és a kuponkód. A rollert természetesen EU raktárból szállítják, így gyorsan megkapod, nem lesz se vámolás, se plusz ÁFA. Az ára a BGISSAM0142 kuponkóddal 233 000 forint helyett 219 200 forint lesz. Az alábbi hivatkozásra kattintva tudod megvásárolni:
iScooter iX6 1000 wattos elektromos roller
Kommentek
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.