Városok meghódítására tervezték, és erre a feladatra hibátlan!
Nézd meg a videós tesztet is, és ha tetszett iratkozz is fel a csatornámra!
Bevezető
A rollerek megítélése szélsőséges. Van, aki szerint őrült jó találmány, mások egy olyan eszközt látnak bele, amin csak meghalni lehet. Előbbi csoportba tartoznak azok, akik már használják, utóbbiba meg leginkább azok, akik nem.
Ezek a szélsőséges vélemények azonban nem megalapozottak. Az elektromos rollerek lehetnek nagyon hasznos közlekedési eszközök, de nem mindenhova és nem mindenki számára, lehetnek életveszélyes eszközök is, ha nem megfelelően, nem megfelelő helyen használjuk.
A legtöbbször az jelenti a problémát, hogy a véleményt alkotók a saját szegényes tapasztalataik alapján ítélkeznek. Akik a pesti forgalomban járnak nem tudják elképzelni milyen lehet egy csendes vidéki város, aki meg a csendes vidéki városban él, annak lövése sincs, milyen utcai harc meg a főváros útjain. Én pedig itt vagyok a két csoport között, mert éltem itt is, ott is.
Arról mondjuk ne is szóljunk, hogy az elektromos rollereket nem is csak városban lehet használni, sok olyan van, ami erdőn, mezőn elvisz és remek túrákat lehet átélni rajtuk.
Egy dolog van, amit nagy magabiztossággal ki merek jelenti. A Kukirin G4-et városi használatra tervezték, közútra, kerékpárútra, napi használatra, akár napi 30-40 kilométer megtételére, és erre tökéletes lett. Szinte túlságosan tökéletes!
Milyen roller a Kukirin G4?
A gyártó korábban Kugoo, azután KugooKirin, most egy ideje Kukirin néven dobja piacra portékáit. Kezdetekben szinte csak (főleg mai szemmel) vállalhatatlan gépeket kaptunk tőlük, de az évek során alaposan kinőtték magukat, és mára eljutottunk oda, hogy a G2- G3- G4 sorozataik szinte hibátlanok.
A sok különféle sorozattal a gyártó szépen lefedte a teljes piacot, van közöttük némi átfedés, hiszen például a G2 sorozat legutóbbi tagja szerintem jobb lett, mint a G3, és a G3 Pro is erősebb, mint a G4. De mégis, a termékek skálázása nagyon jól sikerült, méretben tömegben, teljesítményben olyan szortimentet adnak, amire elégedetten csettinthetünk!
A Kukirin G4 a tavaly évben jelent meg, és egyértelműen beköszönt vele a gyártó a nagyteljesítményű rollerek világába. A futómű még maradt a kisebbekhez hasonló felépítésű, de a trepni már méretesebb, nagyobb az akkumulátor (kapacitásra és méretre is), a hátsókerékbe épített motor már 2000 wattos. Van azonban, ami nem változott, ez például a fék, ami maradt mechanikus tárcsa.
Ezzel együtt a G4 a mérete, a tömege a teljesítménye, és nem utolsó sorban a külső miatt már egyértelműen egyel magasabb ligába jelentkezett be, ez lett a gyártó első igazán komoly gépe.
Bár az ilyen rollereket alapvetően tereprollernek akarják eladni (a G4-et is), a G4 közel sem terepre termett, amit amúgy mutat az is, hogy a gumi, amivel megvehetjük egyértelműen városi mintázatot kapott. A feszes futómű is inkább való kemény burkolatra, mint az erdőbe.
Azonban a G4 nem lett hibátlan. A tavalyi bemutatkozás után a vásárlók két dolgot kifogásoltak, az egyik, hogy a kulcs, amivel az elektromos rendszert zárhatjuk nem jó helyen van, veszélyes, ha esünk a rollerrel. De nem ez volt a nagyobb probléma, hanem az, hogy a Kukirin G4 kormánya hajlamos volt a beszitálásra.
Mit jelent a kormány szitálás
A kormány beszitálása, vagyis rángatózása egy igen kellemetlen élmény. A kormány önálló életre kel, elkezd jobbra-balra csapkodni egyre erősebben, egyre jobban elfordulva, a vége pedig, hogy a motoros, rolleres az első kerék csapkodása miatt elesik.
Motoroknál például a futómű lógása, a gumi nem megfelelő állapota és a hirtelen gyorsítás okozhatja ezt a problémát. Rollereknél az ok általában a fizikában keresendő, sokkal kevesebb szerepe van a dologban például az elhanyagolt futóműnek.
A roller esetén az első ok a rendkívül meredek villaszög. A motoroknál a villa hátrafelé dől, a sportmotoroknál meredekebben, a cruisereknél laposabban. A rollernél meg szinte függőlegesen áll a kormányrúd a kerék fölött. Minél meredekebb a villa, annál könnyebben szitál be a kormány, a rollernél meredekebb villa pedig nem létezik. A szitálást előidézheti egy erősebb gyorsítás, de nagy sebességnél akár egy úthiba vagy egy kavics is. Az esetek egy dologban megegyeznek, beszitálás előtt minden esetben gyengül az első kerék tapadása.
Ha elindul a kormány szitálása, akkor sem kötelező, hogy eless. Nekem motoron már többször volt szerencsém a jelenséghez, és átkozottul ijesztő, csúnyán fogalmazva igazán beszaratós élmény. Ha elindul a szitálás két dolgot szabad csinálni. Az egyik, hogy óvatosan elveszed a gázt (nekem legalábbis már kétszer bejött), ilyenkor a lassulástól az első kerékre felé billen a motor vagy a roller, vagyis nő a tapadás. A másik, hogy óvatosan magad is előre dőlsz és finoman elkezded a terhelést az első kerékre helyezni.
Két dolgot semmiképp ne szabad tenned, ezek tuti zakóhoz vezetnek. Az egyik a hirtelen fékezés, a másik, ha megpróbálod a szitálást erőből megállítani, vagyis erősen belekapaszkodsz a kormányba. Ezek a végzetesen rossz megoldások.
E két hiba -vagyis a kulcs és a szitálás- miatt a Kukirin idén kiadott egy upgradelt verziót a G4-ből, hozzám már egy ilyen példány került. A kulcs átkerült a kormányoszlop jobboldalára, a szitálás megakadályozására pedig két dolgon változtattak. Szélesebb lett a kormány, plusz a középállásnál kaptunk egy fix pontot, ahonnan nehezebb a kormányt kimozdítani (erről írok még!).
A kormány szélesítése jó ötlet, hiszen menet közben a szélesebb kormány nagyobb erőkart jelent, biztos fogás esetén a kezdődő szitálást még izomból meg tudod fogni (ha nagyon csapkod már ne akard izomból, nem fog menni). Az érezhető középső állás viszont egy fura megoldás, de kétségkívül hatásos, hiszen minden esetben, amikor a középponton átfordul a kormány megakad egy picit, ez pedig lassítani fogja, egy idő után pedig megszünteti a szitálást.
A lényeg tehát, és ezt fontos tudni, ebben a cikkben az upgrade verzióról írok, ha G4-et szeretnél vásárolni, akkor figyelj oda, hogy ne a
régebbi változatot vedd meg, még akkor se, ha arra esetleg kedvezőbb árat kapsz!
Milyen képességekkel rendelkezik a Kukirin G4?
Mielőtt belecsapnék a teszt érdekesebb részébe, vagyis a tapasztalataim leírásába gyorsan fussunk át a specifikáción!
Ahogy említettem a G4 már egy viszonylag nagy roller, ugyanakkor nem éri még el méretben a nagy 6 vagy 8 ezer wattos gépek szintjét. A gumi méretében igen, mert 11 colos kerekeken gurul, ahogy mondtam városi mintázatú gumin. Elől és hátul mechanikus tárcsafékek vannak a gépen, motorfék és visszatöltés viszont nincs.
Olvasd el ezt a tesztet is, nézd meg benne a videót is!
KuKirin G2 Master – A roller, ami felforralja a vérem, de nem akar megölni
Az elektromos rendszer 60 voltos, ami lényeges és nagyon jól csengő adat. Az akkumulátor kapcsán a kapacitást szokták megadni, a népek erre harapnak, a G4 esetén csak 20 Ah-val számolhatunk. De itt jön be a képbe a feszültség, mert a 60 voltos rendszerrel a 20 Ah 1200 Wh-át jelent, míg például a G2 Max esetén a 20,8 Ah a 48 voltos rendszerrel csak 998 Wh. Szóval érdemes a feszültség értéket is nézni!
Ha 60 voltos a rendszer, akkor a motor is 60 voltos, emellett 2000 wattos. itt még nincs dupla motor, mint a G2 Master esetén (ott 2 x 1000 watt van), a 2000 wattos motor a hátsó kereket hatja. A gyári adatok szerint a végsebesség 70 km óránként, a megtehető táv 75 kilométer, a megmászható emelkedő 20 fokos.
Ide szúrom be, hogy a 2000 wattos motor maximum nyomatéka 38 Nm, ami megint nagyon lényeges a használat közben.
A külső méretek 1336 x 1295 x 660 milliméter kinyitott, és 1336 x 550 x 660 milliméter lehajtott kormányrúddal. A gép tömege 43 kilogramm. Lényeges adat még a lábtartó mérete, ez 510 x 220 milliméteres, nem nagy, de legalább nem is kicsi, a saroktámaszt is beleszámolva nagyon kényelmesen elfértek a 44-es lábaim.
Világítás van, nem is rossz. A G4 megkapta az újfajta fejidomot, ami egybe van építve a lámpával és a fedélzeti computerrel. Az első lámpa fénye átlagos. A fejidomban van az index is, ez jó, mert magasan van, esélyesebb, hogy egy autós észreveszi, mint a kerekek magasságába szerelt semmire se jó irányjelzőket. Lényeges, hogy fékezésnél a két index egyszerre villan fel elől, ez egy hasznos figyelmeztető jelzés szerintem.
A hátsó lámpa a saroktámasz alatt van. autóból, ha nincs messze tőled az autó semmi nem látszik belőle, ahogy a lámpatestbe épített indexből sem látszik semmi. A trepni két oldalán is vannak fények, ezek is csak akkor látszanak, ha az autós elég messze van tőled. Ezek sajnos roller betegségek, a rollerek hátulján egyszerűen nincs magasabb pont, ahova a lámpákat szerelni lehet, ez pedig mindig jusson eszedben, ha autók között közlekedsz!
A computerről még két dolog. Az egyik, hogy színes a kijelző (persze nem LCD panel vagy ilyesmi), a másik, hogy érintésérzékeny gombok vannak rajta, ezekkel lehet a világítást kapcsolni, a sebességi fokozatok között váltani és a Km/ó illetve Mérföld/óra kijelzések között váltani.
Mielőtt elfelejtem, a 3 sebességi fokozat 20- 40- illetve 70 Km/ó maximális sebességet tesz lehetővé.
Jöhet a szívemnek legkedvesebb rész, a tapasztalatok!
Milyen a Kukirin G4-et használni?
Amikor egy rollert tesztelek minimum 2 utat teszek meg vele. Egy rövidet és egy hosszút. a rövid egy kis kanyar, néhány utca az összeszerelés után. Fékek ellenőrzése, ilyesmi. Nos, a Kukirin G4 esetén is elmentem erre a kis körre, és úgy értem haza, hogy mondtam páromnak, ezen a rolleren nekem halálfélelmem van.
Fura lehet ez, hiszen sejthetitek, hogy elég sok rollert kipróbáltam már, a 2000 watt és a méretek sem kirívóak. De mi volt akkor a probléma?
Röviden a kormányszitálás ellen kitalált középső pont a kormányzásnál. Ahhoz, hogy egyenes állásból kifordítsam a kormányt egy pici plusz erőt kell bevinni az egyenletbe. Ez is elég zavaró, de ha már elfordítottad a kormányt csak arra kell ügyelned, hogy amikor megint egyenesbe áll majd, akkor „bekattan” a helyére újra. A baj akkor van, amikor kisívű kanyarban vagy, ilyenkor alig kell a kormányt elfordítani, és a rohadék állandóan vissza akar kattanni a középső állásba. Vagyis nem tudsz egy egyenletes ívet tartani, állandóan korrigálni kell.
Mondanom sem kell, nagyobb sebességnél ez rém kellemetlen, nem véletlen, hogy a nagy rollereknél inkább kormánylengéscsillapítót használnak a beszitálás ellen.
Szóval, a hosszabb útra kicsit félve indultam el, a vége pedig az lett, hogy nem akartam leszállni a G4-ről. Két dolog derült ki a hosszú teszt alatt. Az egyik, hogy ez a középre bekattanás szokható, a másik, hogy a bekattanás idővel kevésbé lesz határozott, vagyis a teszt végére majdnem hogy csak jelzés értékűvé vált, nem akart a kormány magától állandóan középhelyzetbe kerülni.
Egy ilyen erős rollernél, főleg, ha a végsebességet is tesztelem alap, hogy beöltözök, motoros, protektoros bőrdzseki van rajtam, zárt bukósisak, protektoros nadrág és csizma. Sokan néznem rá furcsán az utcán, de mivel tudom, hogy negyvennel zakózva is hány métert tudok repülni, és milyen erővel csapódok az aszfaltnak én már nem kockáztatok. Nektek is azt javaslom, hogy ne vegyétek fél vállról a biztonságot. Én anno fél vállra vettem az aszfaltot, most, nyolc évvel a baleset után is erősen tud fájni, ha jön a front, pedig el sem tört semmim. Szóval ez nem vicc.
Na tehát, elindultam, átmentem a kiserdőn, ami itt van mellettünk. Földút, elég kemény, néhány gyökér, bukkanó. Ennyi elég is volt, hogy eldöntsem, ez a roller erre nem lesz jó. Feszes és pontos futómű, pattog a rögökön, mintha kötelező lenne. Nem, ez nem terepezésre van kitalálva.
Kiérve az aszfaltra előbb óvatosan, majd egyre inkább nekibátorodva nyomtam a gázkart. Isteni, de tényleg, elképesztően jó szilárd burkolaton a gép. Nem esik le a kanyarívekről, nagysebességgel, nagyokat döntve is őrült jó. Nem véletlenül, hiszen nem csak a futómű pompás, a kerekek is 90 milliméter szélesek, szóval elég nagy felületen kapaszkodik össze a gumi az aszfalttal!
A gép fényképezése és néhány vágókép elkészítése után ki kellett próbálnom a végsebességet is. Alattam ez a roller sík úton nem megy hetvenet. A kilométer óra szerint 63-64 a vége, de a telefonom GPS-e szerint ez is csal, 54-55 kilométer per óránál többet nem megy. Persze kisebb tömegű utassal biztos lehet jobb, de szerintem a 70 akkor sem lesz meg.
Némi lejtőt igénybe véve a GPS szerint elértem a 64 Km/órát, a kilométeróra szerint itt már 70 felett voltam. Bőven és mindenre elég sebesség ez!
Nagyon jó, hogy a motor rendkívül nyomatékos. A videóban láthattok olyan részt, ahol piroslámpától indulok, kellemes a gyorsulás, ugyanakkor egyáltalán nem tűnik veszélyesnek. A hátsókerekes hajtás miatt az elindulás és a gyorsulás olyan kis finomnak érződik, de a kilométerórára pislantva azt veszed észre, hogy basszus, hatossal kezdődik a sebesség, miközben ebből a rolleren suhanva szinte semmit nem érzel.
De tényleg, a Kukirin G4 veszélye nem az, hogy gyors, nem az, hogy erős, hanem az, hogy elaltatja a figyelmedet. Egyszerűen túl jó, túl finom gép, és úgy érzed, hogy nem kell hozzá semmilyen különleges tudás. Felállsz rá, és kivisz a világból 50-55 kilométer per órás sebességgel.
Ez pedig veszélyes! Hiába jó a roller, jó a futómű, jók a gumik, a fizika akkor is fizika marad. az energiamegmaradás törvénye akkor is érvényes lesz rád, és egy vészfékezésnél 50-ről, ha nem vagy gyakorlott, lazán tovább repülsz a rollerről ötvennel. Ha azt gondolod, hogy túl sokat károgok, meg túl óvatos vagyok el kell keserítselek, nem vagyok az, sőt, inkább túl laza vagyok sokszor, lazább, mint amennyire lazának szabadna lennem.
Oké, szóval milyen a Kukirin G4-gyel közlekedni?
Az eddigiekből szerintem már kiderült, hogy NAGYON jó! Városi közlekedésre alkalmas jármű, ha nem akarsz kimenni az 50-es zónából akár autók között is használható marad. Nagyon jók a sebességfokozatok. Nem csak a végsebesség, hanem a nyomaték is változik. A legalacsonyabb fokozatban olyan, mint egy 500 wattos- a középsőben, mint egy 1000 wattos roller. Irányíthatóságban, gyorsulásban is. a Race fokozat pedig rendkívül élvezetes.
Ha ültél már igazán jó, erős sportautóban, akkor tudod milyen az, hogy mész-mész-mész, rápillantasz a kilométerórára, és húúúú basszus, a megengedett dupláján vagy autópályán. Észre sem veszed úgy suhansz, olyan a sebességérzet, mint egy hétköznapi autóban normál autópálya tempónál.
A Kukirin G4 is ilyen. ötvennel megyek, de érzetre maximum 30. Nem elmebeteg módjára indul, nem érzem a sebességet, nem hallom az egyre hangosabban surrogó kerekeket, hihetetlenül jó.
Ha bele kell kötnöm valamibe, az a fék és a központi kijelző.
A kijelzővel nagyon nem vagyok kibékülve. Sötétben, vagy félhomályban mutatós, hogy színes, de napsütésben konkrétan semmit nem látni belőle. Ez nem lenne őrült nagy probléma, ha nem lennének az érintésérzékeny gombok, mert hogy napsütésben nem csak azt nem látod, hogy pl. melyik fokozatra kapcsoltál, vagy azt, hogy hol kell felkapcsolni a világítást, hanem maga a gomb sem látszik, amihez hozzá kéne érned. Elég gáz a dolog.
Ja, és ne feledjem, említettem, hogy nincs feszültség kijelzés sem, a pilinckás töltésjelző meg nem túl pontos. Vagyis pl. három vonalkáról egyszerűen leesett egy villogó piros vonalkára, de már előtte sem egyenletesen csökkent a vonalkák száma. Szóval tájékoztató adatnak jó, meg amúgy is, egy idő után tudni fogod, hogy hány kilométert tudsz elmenni egy töltéssel, szóval jó eséllyel nem kell a vonalkákra hagyatkoznod.
A fék nem életveszély, de 50 feletti sebességről vészfékezni véleményem szerint kevés. Ilyen tömegű gépre, ilyen végsebesség mellett már nem ártott volna egy hidraulikus fék. Ha vennék egy G4-et, akkor azt hiszem az lenne az első, hogy csatlakoznék egy G4-es csoportba a Facebookon, és kinyomoznám milyen féket érdemes megvásárolni hozzá.
Ha már a Facebook, egy rövid történetet elmesélek.
Az első rövid teszt után felmentem a Facebookra, és körülnéztem a témában. Kiderült, hogy a Kukirin G4-nek igen komoly rajongótábora van, ellenére annak, hogy nem egy öreg gép. Persze valahol érthető, hiszen az ipari kinézet brutál jól néz ki, a két hatos vaslemezből kialakított kormányoszloppal, a bazi nagy és látszó csavarokkal nagyon menő a gép!
Ráadásul a képességeihez képest nem is drága, szóval, ha valaki egy menő, erős, és nagyon jól használható gépet keres, akkor a Kukirin G4 egy kézenfekvő választás. Már csak azért is, mert nem mindenkinek van 500+ ezer pénze egy igazán erős gépre. Eközben a G4 elhiteti a közönséggel, hogy sokkal több van benne, mint amit valóban tud.
No, visszakanyarodva a történethez, és visszakanyarodva az első rendkívül kellemetlen tapasztalataimhoz erősen csodálkoztam, hogy miért szeretik ezt a majdnem életveszélyes gépet ennyien. Azóta persze kiderült számomra (és szerintem most már számotokra is), hogy a G4 bőven megérdemli azt a rajongást, amit kap!
Térjünk vissza a teszthez!
Természetesen nem csak a végsebességet próbáltam ki, hanem a hatótávot is. Sajnos a központi kijelző feszültségértéket nem látunk, így csak a vonalkák számából következtethetünk arra, hogy áll az akkumulátor töltöttsége.
Nos, csurig töltve indultam, és villogó piros utolsó kis pilinckával értem haza, vagyis lényegében koppra merítettem a rollert. Eközben kereken 35 kilométert tettem meg. Ez a gyári adat fele, ami szerintem nem rossz érték. Nem rossz, mert 100 kiló vagyok, és nem rossz, mert az út jelentősebb részét városi forgalomban tettem meg, vagyis nem 15-tel tötyörögtem, hanem alsó hangon is 35+ kilométer per óra volt a sebességem. Vagyis minimum 35, mert a legtöbb helyen inkább 50 vagy afölött, vagyis csutkagázon haladtam.
Ez egyben azt is jelenti, hogy kisebb testtömeg esetén, spórolósabb haladással a 45- vagy akár az 50 kilométer hatótáv is elérhető lehet. Utóbbi esetben persze már tényleg sok-sok spórolós haladással.
Ami nagyon meglepett, hogy a környékünkön tesztelésre használt összes nagyobb emelkedőt megmásztam a géppel. Vagyis nem megmásztam, hanem meg tudtam mászni, és nem úgy, hogy toltam felfelé. A saját 1000 wattos Kukirin-em erre nem képes, pedig az is elég erős masina. De ez a 2000 watt a hátsó kerékben elegendő volt, ami higgyétek el, elég nagy szó.
Összegzés
Ezekben a roller tesztekben próbálom átadni az élményt, amit egy-egy gép nyújtani tud, de a szavak ereje sokszor kevés, hogy a valódi élményt átadhassam. Most is ez a helyzet, mert a Kukirin G4 (főleg az első kilométeres teszt után) rendkívül kellemes csalódást okozott.
A 2000 wattjával pont, azaz erősség, ami még kezelhető marad, ugyanakkor már képes felvinni meredekebb emelkedőkön is izzadtság nélkül. A végsebesség, ha nem is éri el a hetvenet szerintem bőven jó, mert a 38 Nm méter nyomatékkal rendesen gyorsul, és az 55 kilométer per óra a legtöbb esetben mindenre elég.
Ahogy írtam, és nem győzőm újra és újra leírni, a Kukirin G4 veszélye nem az, hogy rossz, hanem az, hogy szinte túl jó. Kezdőket is elcsábíthat, rávehet arra, hogy tövig tolják a gázkart, mert egyszerűen nem érezni rajta a sebességet. Hiába nem érzed, az 50 kilométer per óra az akkor is annyi, és onnan is tudnod kell megállni anélkül, hogy belecsapódnál egy autó seggébe, vagy átrepülnél a kormányon, és az álladdal szántanád fel a nagykörutat.
Ha valaki azt kérdezi, hogy megéri e az árát, akkor azt kell mondanom, hogy nem tudom van-e jelenleg még egy olyan roller, ami ennyire megéri az árát! Vedd meg, és Te is rá fogsz jönni, hogy mennyire igazam van!
A végére az ár és a link a vásárláshoz. A KKG4ESG kuponkódot kell használnod az alábbi hivatkozásra kattintva. Ezzel az ár cseh raktárból történő ingyenes szállítással 325 700 forint. Szóval vásárláshoz kattints az alábbi hivatkozásra.
KUKIRIN G4 elektromos roller
További roller tesztek oldalunkon
Olvasd el ezt a tesztet is, nézd meg benne a videót is!
KuKirin G2 Master – A roller, ami felforralja a vérem, de nem akar megölni
Kommentek
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.